Agenda

Seizoenswisselconcert - Jesse Bruul
vrijdag 21 maart 2025 | 16:00 - 17:00

Seizoenswisselconcert - Jesse Bruul

Op 21 maart luiden we de lente in met een prachtig concert van pianist en organist JesseBruul. Hij was al eens eerder te gast in Deurne en staat ook nu weer garant voor een afwisslend programma met muziek van de 17e tot de 21e eeuw. Hij bespeelt zowel de vleugel als het Smitsorgel in Deurne.

Jesse Bruul (2000) werd geboren in Enkhuizen en groeide op in Rosmalen. Al op jonge leeftijd was hij geïnteresseerd in de klank en werking van het orgel. Hij volgde pianolessen bij onder andere Frank van der Laar in Amsterdam en orgellessen bij Anton Pauw op het Müllerorgel in de Bavokerk, Haarlem. De afgelopen jaren volgde hij orgellessen bij Sander van den Houten in de Lutherse Kerk, Den Haag.
In 2018 haalde hij zijn diploma aan het Stedelijk Gymnasium ’s-Hertogenbosch en behaalde hij zijn Honours-diploma met het opnemen van een cd met pianowerken van Claude Debussy. Na het afronden van de middelbare school werkte hij als pianorepetitor bij Opera Zuid in Maastricht voor de productie van Leonard Bernsteins opera ‘A quiet place’. Daarnaast werkt hij sinds 2018 als fotomodel in o.a. Londen, Parijs, Milaan en Tokyo.
De afgelopen jaren gaf hij onder meer concerten op de historische Smitsorgels van Schijndel, Sint-Oedenrode en Deurne en verzorgde hij een concert op het monumentale orgel van de Sint-Janskathedraal in ’s-Hertogenbosch.
In 2023 studeerde hij cum laude af aan de studie Bestuurs- en Organisatiewetenschap aan de Universiteit Utrecht.

Programma:

Piano:
Jean-Philippe Rameau (1683 – 1764) Prélude in a (uit: Premier livre de pièces de clavecin, RCT 1)
  •  Les Tendres Plaintes (uit: Deuxième livre de pièces de clavecin, RCT 3)
  •  Le Rappel des Oiseaux (uit: Deuxième livre de pièces de clavecin, RCT 2)
  •  Sarabande (uit: Nouvelles Suites de Pièces de Clavecin, RCT 5)
  •  Contredanse en rondeau (uit: Les Boréades, RCT 31)
  •  Les Arts et les Heurs (uit: Les Boréades, RCT 31
Erik Satie (1866 – 1925) & Alexandre Desplat (1961*)
  •  Desplat: The French Dispatch: Moses Rosenthaler (de schilder)
  •  Satie: I. Airs à faire fuir: 1. D’une manière très particulière
  •  Desplat: The French Dispatch: Simone, Cell Block-J, Hobby Room      (het model)
  •  Satie: I. Airs à faire fuir: 2. Modestement
  •  Desplat: The French Dispatch: Cadazio Uncles and Nephew (de kunstgalerie)
  •  Satie: II. Danses de travers: 2. Passer
  •  Desplat : The French Dispatch: The Berensen Lectures (de lezingen over zijn werk)
Orgel:
Philip Glass (1937*) – Etude no. 1
Antonio Vivaldi (1678 – 1741) – Le Quattro Stagioni, Nr. 4 in f, RV 297 (L’inverno, “Winter”)
  •  Allegro non molto
  •  Largo
  •  Allegro
Hans Zimmer (1957*) – Interstellar
Delen uit de soundtrack: Cornfield Chase, No Time for Caution

Matthäus Passion i.s.m. Eik en Linde
zondag 13 april 2025 | 15:00 - 18:00

Matthäus Passion i.s.m. Eik en Linde

Ook dit jaar zal de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach klinken in de Willibrorduskerk in Deurne, op Palmzondag 13 april om 15:00 uur. De uitvoering zal als vanouds worden verzorgd door het Barok Ensemble Eik en Linde, het Eik en Linde koor en solisten.
Nergens is de jaarlijkse uitvoering van de Matthäus Passion zo uitgegroeid tot een nationale en lokale traditie als in Nederland; elk jaar klinkt in de Passietijd in heel veel kerken en concertzalen de ”Matthäus”. Daarop maakte Deurne evenwel tot 2019 een uitzondering. In dat jaar klonk voor het eerst in de geschiedenis in de Willibrorduskerk de Matthäus Passion. Verleden jaar werd de Johannes Passion uitgevoerd in de kerk, dit jaar heeft u opnieuw de kans om de volledige Matthäus te beluisteren.
De Matthäus Passion werd voor het eerst uitgevoerd op Goede Vrijdag, 11 april 1727, in de Thomaskerk in Leipzig, waar Bach als cantor werkzaam was. Het werk is geschreven voor twee koren, twee orkesten en een aantal solisten, en duurt ongeveer tweeënhalf uur. Het werk combineert dramatische vertelkunst, diepe religieuze gevoelens en complexe muzikale technieken tot een ontroerend en tijdloos kunstwerk.

Eik en Linde is een Barokensemble dat bestaat uit circa twintig professionele musici die elkaar gevonden hebben in hun liefde voor de barokmuziek en hun streven deze uit te voeren op een manier die zoveel mogelijk recht doet aan de bronnen. Zij spelen op authentieke instrumenten of kopieën daarvan. De partij Soprano in Ripieno zal ook ditmaal worden uitgevoerd door zangers uit Deurne. De solisten zijn deze keer: Tigran Matinyan, Evangelist, Matthijs Mesdag, Christus, Margreet Rietveld, sopraan, Talitha van der Spek, alt, Harald Quaaden, tenoraria’s en Christian Beutel, basaria’s, Henk Verhoef, continuo. De algehele leiding is in handen van Jan van Maanen.
De kaartverkoop start formeel op 5 maart.
Kaarten à € 27,50, € 22,50 en € 17,50 zijn verkrijgbaar via de site van het Cultuurcentrum Deurne met onderstaande link

Voor diegenen die liever niet digitaal reserveren: wilt u persoonlijk geholpen worden? Op 23 maart zullen kaarten verkocht worden na de mis van 10:30 uur, achter in de kerk en op 25 maart bent u van 10:30 tot 12:00 uur welkom in het Parochiecentrum, Visser 2 in Deurne. We helpen u graag!
De kaartverkoop sluit op donderdag 10 april. Op de dag van de uitvoering zullen resterende kaarten verkrijgbaar zijn bij de ingang van de Willibrorduskerk.

Concertcyclus: Deurnes Mannenkoor
zondag 18 mei 2025 | 16:00 - 17:00

Concertcyclus: Deurnes Mannenkoor

Het is altijd een feest om het Deurnes Mannenkoor te horen!

Het Deurnes Mannenkoor is een koor van hoogstaand amateurniveau. Het koor is ontstaan in 1976 nadat enkele ex leden van koorschool ‘67, een mannen- en knapenkoor, op hield te bestaan en samen besloten om het DMK op te richten. Na het 40-jarig bestaan in 2016 hebben ze momenteel 27 actieve zangers.
Het Deurnes Mannenkoor staat onder de bezielende leiding van de inmiddels 4e dirigent Jan Berkers, tevens een vroeger lid van koorschool ‘67 als een glasheldere sopraan. Het koor heeft een frisse koorklank, een prachtig repertoire en een reputatie waar je nog van opkijkt. In de afgelopen decennia waren ze te gast in bijna alle landen van West en Oost-Europa en zongen ze meerstemmig a capella in verschillende talen. Als koor hebben ze aan menig competitie en festival deel genomen in de vorm van klassieke zang, modern klassiek en populaire composities van hedendaagse componisten.
“De taal van muziek is universeel. Zang opent vele harten en overwint alle taalbarrières”.

 

Programma volgt

 

 

 

Download agenda in ical formaat ical